NIETS IS GELOGEN

Sacha Bronwasser

Een zilveren lepel met een gouden ei, afgebeeld op een krachtig blauw boekkaft. De belettering eveneens in zilver en goud : een omslag om te zoenen.
De afbeelding van het gouden ei doet mij denken aan Constatin Brancusi, de beeldhouwer. Hij is beroemd geworden met een ovale afbeelding van steen getiteld ‘Het begin van de wereld’ uit 1924 en zijn bronskleurige ‘Slapende muze’, een vrouwenhoofd in dezelfde ei-vorm. Iconische afbeeldingen waaraan ik bij dit omslag meteen moet denken.

‘Niets is gelogen’ is het debuut van Sacha Bronwasser dat zich afspeelt in de wereld van de kunst, van kunstenaars en kunstliefhebbers. Het is een verhaal over ons geheugen en onze selectieve manier van herinneren met de jonge vrouw Gala, kunstjournalist, in de hoofdrol. Zij vertelt haar verhaal als een gids die de lezer door een museum leidt. Dat het omslag van haar boek aan een kunstwerk doet denken is dan ook niet zo vreemd.

In ‘Niets is gelogen’ vraagt Gala zich af wat er precies is gebeurd tijdens de vernissage in Kortrijk waar zij destijds een tentoonstelling opende. Een vraag die bij de aanwezige van toen verwarring en onbegrip oplevert.