MOEDERS ZONDAG

Graham Swift

Op het omslag herkende ik meteen de hand van Amedeo Modigliani. Alleen hij schildert een vrouw zo karakteristiek met langgerekte hals, scherpe neus en ogen, die niets zien.
De afbeelding is een uitsnede uit het portret dat Modigliani in 1917 maakte van Jeanne Héberterne, kunstenares, zijn geliefde en muze en het toont alleen het bovenste, kuise deel van haar naakte lichaam.

Wat een uitstekende keuze van de uitgever om dit schilderij van Modigliano te gebruiken voor het omslag van 'Moeders zondag', het verhaal over de gefortuneerde jongeman en zijn muze, het uiterst sympathieke dienstmeisje Jane.

Het is 1924 en Jane verheugt zich op de geheime afspraak met haar geliefde. Ze voelt geen schroom, ze toont haar naaktheid net zo openhartig aan haar minnaar als Jeanne dat doet op het schilderij.

Op deze bijzondere zondag loopt het echter slecht af met één van de geliefden. Plotsklaps, zonder dat je het als lezer zag aankomen. Een indrukwekkende ontknoping, die doet denken aan het tragische levensverhaal van schilder Modigliano en muze.

Het boek van Swift en Modigliani is 158 bladzijden dik/dun. Grote klasse van Swift om met weinig woorden veel te vertellen, om een boek te schrijven, dat tot nadenken en reflecteren aanzet. Voor de aandachtige lezers onder ons.