DE WITTE WEG

Edmund de Waal

Weinig mensen kennen Edmund de Waal. Wat een omissie! Edmund de Waal is een groot keramist, porselein kenner en auteur van een in tientalle landen vertaald boek.

In zijn studio in de buurt van Londen maakt hij zijn beeldschone keramische objecten, allemaal van porselein en bijna altijd in cilindervorm.

Het Rijksmuseum in Amsterdam bezit een beeldschone installatie van wit porselein van hem. Ook andere musea hebben werk van deze uiterst bescheiden minimalistische kunstenaar in hun collectie opgenomen.

In het boek ‘De witte weg vertelt De Waal over zijn bewondering voor het materiaal dat hem als keramist al zijn hele leven fascineert. Door te reizen naar de plekken waar porcelein wordt vervaardigd, verzameld en begeerd, probeert hij de aantrekkingskracht te doorgronden van het 'witte goud' zoals wit porselein ooit genoemd werd.

Met 'De witte weg' toont Edmund de Waal zijn bewondering voor dit materiaal waarin kunst, rijkdom, handwerk en schoonheid samenkomen.

Hierbij breng ik een ode aan een groot keramist en eer ik hem als auteur van de roman 'De haas met de amberkleurige ogen'.