Brieven aan Camondo

Edmund de Waal

Dat Edmund de Waal een veelzijdig kunstenaar is, wist ik al. Ik las met veel plezier en bewondering zijn boeken ’De haas met de ogen van barnsteen’ en ‘De witte weg’ .
‘De witte weg’ behandelt de geschiedenis van porselein, het materiaal dat hem als keramist al zijn hele leven fascineert, ’De haas met de ogen van barnsteen’ de opkomst en ondergang van de familie Ephrussi.
Op de Aziatische afdeling van het Rijksmuseum is het kunstwerk ‘An idea (for the journey)’ van de Waal te zien, bestaande uit 24 porseleinen vaasjes in twee fraaie hangende vitrines. Hij schonk het kunstwerk aan het Rijksmuseum samen met een aantal netsukes oftewel gordelknopen die in zijn ‘De haas met de ogen van barnsteen’ een belangrijke rol spelen.

En nu ben ik buiten adem van zijn nieuwste boek ‘Brieven aan Camondo’.
In 57 hoofdstukken richt hij in briefvorm het woord tot Moïse de Camondo (1860-1935), een buurman uit vroegere tijden. Hij loopt door het huis dat Moïse heeft laten bouwen aan de Rue Monceau te Parijs en dat nu het Musée Nissim de Camondo is.
Een museum dat ik lang geleden bezocht zonder de weinig gelukkige familiegeschiedenis te kennen. Edmund de Waal verhaalt die nu liefdevol in ‘Brieven aan Camondo’ door over de zorgvuldig bewaarde en gerangschikte collectie in het stadspaleis te schrijven, gelardeerd met anekdotes uit de familie Camondo en zijn eigen familie Ephrussi.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06 50 29 50 47