Viktor

Judith Fanta

Nieuwsgierig gemaakt door het omslag met de vrouw in avondjurk, las ik het boek ‘Viktor’ het debuut van Judith Fanto.
Het boek is gebaseerd op de familiegeschiedenis van Fanto’s eigen joodse grootouders van moederszijde.
Schijnbaar luchtig en met milde humor vertelt Fanto over haar zoektocht naar de gebeurtenissen in haar Joodse familie tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Zij beschrijft in twee elkaar afwisselende verhaallijnen de kracht de buitenstaander in het verleden en het heden. In het ene verhaal maken we kennis met het zwarte schaap Viktor, de jonge man uit de goede Weense familie Rosenbaum.
Het tweede verhaal gaat over een eigenzinnige jonge vrouw van de tweede generatie die meer wil weten over de precieze geschiedenis van haar Joodse familie. Ze gaat op onderzoek uit en bestudeert in het geheim vele archieven steeds met haar oudoom Viktor in gedachten over wie niemand van de familie iets wil loslaten.

Judith Fanto heeft me geamuseerd met haar geestige observaties en geroerd met haar zoektocht naar haar roots.
De vrouw in de gele japon op het omslag is waarschijnlijk de grootmoeder van de schrijfster, het gebouw is het Belvedere paleis in Wenen, de stad van de familie Rosenbaum .