DE VERTELLING

Otto van Rees

Met het schilderij ‘Twee lezende vrouwen’ van Otto van Rees maakte ik kennis tijdens mijn bezoek aan het Stedelijk Museum in Alkmaar bij de tentoonstelling 'De passie van verzamelaar Wim Selderbeek'.
Het expressionistische schilderij toont fraai hoe een moeder en kind een intiem moment beleven rond een boek. De rode en aarde tinten geven de twee een warme gloed.

De schilder Otto van Rees ( 1884-1957) groeide op in Blaricum, in de Idealistische Kolonie van de Internationale Broederschap, die zijn vader daar stichtte. Deze kolonie en het ouderlijk huis van Van Rees vormden een ontmoetingsplaats voor vrijdenkers, anarchisten, filosofen en kunstenaars.

Van Rees kreeg zijn eerste schilderlessen van Jan Toorop en Herman Heijenbrock en in jaren die volgden zal hij veelal onder invloed van zijn vrienden experimenteren met diverse schilderstijlen.
Hij sluit bij dit schilderij qua stijl aan bij schilders van de Bergense School en past daarmee uitstekend in de verzameling van  de ondernemer Wim Selderbeek.