FEMMES LISANT

Pablo Picasso

Het schilderij ‘Femmes lisant’ (Deux-Personnages-1934) van Pablo Ruiz Picasso (1881-1973) is een portret van Picasso’s muze Marie-Thérèse Walter en haar zus.

Marie-Térèse Walter was slechts zeventien jaar toen zij Picasso ontmoette in 1927. Ze werd zijn muze en minnares. Toen zijn vrouw, de balletdanseres Olga Khokhlova, erachter kwam dat Picasso een liefdesrelatie met haar had en zij bovendien zwanger van hem was, verliet ze Picasso onmiddellijk. Het is 1935 en in september van dat jaar wordt het meisje Maya geboren.

De vele vrouwen die Picasso tijdens zijn leven heeft hebben invloed gehad op zijn leven en op zijn manier van werken. Vaak viel het begin van een nieuwe relatie samen met een nieuwe schilderstijl. Zo begint met de komst van Marie-Thérèse zijn surrealistische periode en kwam er een einde aan de klassieke periode waaraan Olga was verbonden.