Portret of Anna Spencer Brugh

Jacob Dooijewaard

In 1939 schildert Jacob Dooijewaard het portret van Anna, zittend in haar huis ‘De wilde zwanen’ in Laren. Het intieme portret hangt vanaf de oprichting van het Singermuseum in 1956 in de foyer. Ik heb vele jaren onder het portret koffie gedronken en de kracht van Anna Singer bewondert.

Anna Spencer Brugh (1878-1962) trouwt in 1895 in de VS met William Singer, kunstschilder en zoon van de puissant rijke staalmagnaat Singer senior. Na hun huwelijk vertrekken zij naar Europa, ze vestigen zich eerst in Parijs waar zij de schilder Jacob Dooijewaard (1876-1969) ontmoeten en hij neemt hen mee naar het kunstenaarsdorp Laren.

Zij voelen zich thuis in het Gooi en laten in 1911 de villa ‘De wilde zwanen’ bouwen, het huidige Singermuseum.
Jarenlang heb ik als bestuurslid en vrijwilligster in dit Singermuseum gewerkt.
Als eerbetoon is in het Singermuseum een museumzaal naar Jacob Dooijewaard vernoemd.