LEZENDE

Lou Loeber

Ik leerde het werk van Lou Loeber (Amsterdam 1894 – Blaricum 1983) kennen in de bibliotheek van Laren toen ik er als bibliothecaresse op de jeugdafdeling de scepter zwaaide. Het betrof een voorstelling uit het sprookje ‘Roodkapje’. Grootmoeder lag in bed en krijgt bezoek van Roodkapje. Het markante glas in lood paneeltje is bij de latere brand in de bibliotheek verloren gegaan. Zo verschrikkelijk jammer.

Ik zag een werk van Lou(Louise) onlangs terug bij een tentoonstelling in de tuinzaal van het Singermuseum in Laren. Daar hing haar ‘Lezende’, een linoleum snede uit 1929. De uitvoering is abstract en bestaat uit rechte lijnen, geïnspireerd op het werk van schilders als Bart van de Lek en Mondriaan.

Geheel in lijn met haar streven om kunst voor een breed publiek toegankelijk te maken, bracht ze ook voorstellingen in oplagen uit zoals deze lino van de lezende mens.

Tot op hoge leeftijd bleef Lou Loeber een actief kunstenares. Ze werkte graag in het atelier in de tuin van villa Zonnehof, haar geboortehuis en woonhuis in Blaricum.