LA LIVRE

Vilmos Huszár

Huszár maakte het olieverf schilderij ‘La livre’ in 1911-1912. De vrouw op het schilderij, ten voeten uit afgebeeld, is waarschijnlijk zijn vrouw Jeanne van Teylingen.

Vilmos Huszár, geboren als Vilmos Herz en van Hongaars-Nederlands afkomst was een veelzijdig kunstenaar. Hij schilderde, ontwierp, tekende en maakte beelden. Hij was vooral bekend geworden als lid van de kunstbeweging De Stijl, de stroming met de primaire kleuren en de zo eenvoudig mogelijke vormgeving.

Ik ben gecharmeerd van het schilderij, de eenvoud en de subtiele details (zit ze of staat ze) gecombineerd met de grote zeggingskracht spreekt me zeer aan.

Het schilderij is in het bezit van het Kröller-Müller Museum, het museum bezit in totaal acht werken van hem, waaronder ook zijn latere abstract moderne werken.