ZELFPORTRET

Sofonisba Anguissola

De vrouw op het portret en degene die het heeft geschilderd heet Sofonisba Anguissola en ze leefde van 1532 tot 1625 in Italiƫ in die rijke late renaissance tijd.

Ze wordt alom geprezen om haar portretkunst en Sofonisba maakte furore als schilder aan het hof van Philips de Tweede , koning in Spanje. Een opmerkelijk feit voor een tijd waarin de man regeert en vrouwelijke schilders schaars zijn.

Zij heeft met haar kennis en kunde veel invloed gehad op portretschilders in het algemeen en zeker op de vrouwelijke schilders na haar. Ze stierf op hoge leeftijd, ook uitzonderlijk voor 16de en 17de eeuw.

Haar werk is o.a. te zien in het Prado museum in Madrid, in Siena en in hetUffizi museum in Florenece.